Er is geen actieve pagina
vergroten Sluiten

Vergadering : Statencommissie Milieu en Mobiliteit, 02 december 2020 13:00:00

Algemene vergader informatie

De bijeenkomst is opgenomen en kunt u hier terugzien:

Reguliere vergadering M&M 2 december 2020 13:00 uur

Datum:
02 dec. 2020, 13:00
Locatie:
Locatie: Zie opening

Agenda

Hoofdvergadering

Locatie: Zie opening
  • SB vervoersplannen 2021 U-OV en Syntus (2020MM165)
    Ter informatie

    Portefeuillehouder: Dhr. A. Schaddelee Behandelend ambtenaar: Dhr. G. Knegtel 06-52769657

     

    SGP:

    Normaliter ontvangen wij de ROCOV-reactie altijd. Kunnen we die nu ook ontvangen? 

     

    Antwoord:

    U heeft het ook als te doen gebruikelijk reeds ontvangen.  De ROCOV reactie en de reactie daarop van de vervoerders is onderdeel (bijlage) van de met u gedeelde vervoerplannen.

     

    SP:

    Overzicht wijzigingen.

    pag 3 staat dat het nachtnet en de FC Utrecht expres vervallen. Zolang er zonder publiek wordt gespeeld kan ik begrijpen.

    Het nachtnet behoeft verduidelijking. Als het hier gaat om de nachtbussen in het weekend voor uitgaanspubliek dan snappen wij dat ook want de horeca is dicht.

    Andere vormen van nachtnet brengen mensen met ploegendienst in grote problemen. Dat vinden wij toch een ander verhaal.

     

    Antwoord:

    Zolang de horeca dicht is, worden de specifieke nachtlijnen amper gebruikt. Instandhouding vinden wij dan niet zinvol. Reguliere buslijnen die ’s nachts ritten rijden blijven in gebruik, b.v. voor gebruik door werknemers in ploegendiensten.

     

    Op pag 4 een extra vroege rit voor ziekenhuis personeel (272) dat verheugd ons!

    Ook wordt hier vermeld dat IJsselstein-Gouda 1X per 2 uur is dat niet heel mager? Voor die regio is het terug naar 1976! Samen met de aanpassing van 195/295 en het verdwijnen van lij. 105 enkele jaren geleden is het nu in dit buitengebied wel heel lastig wordt om niet een andere oplossing te zoeken. Een ritje met de buurtbus biedt ook niet altijd een oplossing en duurt vooral heel lang.

     

    Antwoord:

    Lijn  106 (IJsselstein-Gouda) wordt met name gebruik door scholieren van/naar Gouda, waardoor er in de ochtend en in de middag enkele drukkere ritten zijn. Verder wordt er nauwelijks gebruik gemaakt van de lijn. De aangepaste frequentie achten wij passend gezien de huidige situatie. Lijn 295 blijft nog steeds hoogfrequent rijden op de relatie Schoonhoven-IJsselstein-Utrecht. Tussen IJsselstein, Benschop en Gouda kan ook worden gereisd met lijn 295 en 497 via Schoonhoven. Dit kan de hele dag viermaal per uur en duurt maar ongeveer 5-10 minuten langer. Dat lijkt ons een goed alternatief voor lijn 106.

     

    De nieuwe halte in Benschop, Halfweg zal best een verrijking zijn. Daar zijn we blij mee, mits daar ook een deugdelijke fietsenstalling komt.

     

    Antwoord:

    Bij de nieuwe halte in Benschop zal ook meteen een fietsenstalling worden geplaatst.

     

    Het laten vervallen van 207 is voor heel veel mensen een lastige omdat die ook wordt gebruikt om op Papendorp over te stappen naar diverse andere windrichtingen, zoals bijvoorbeeld  Vijfherenlanden. Dat geeft significante verkorting van de reistijd ten opzichte van reizen door de binnenstad van Utrecht.

     

    Antwoord:

    De bezettingen van lijn 207 zijn vanwege corona dermate laag dat we het tijdelijk laten vervallen ondersteunen. Voor het grootste deel van de reizigers (naar de Uithof) is er een alternatief middels lijn 107 en de tram. Het aantal overstappers op Papendorp is beperkt

     

    PvdD:

    Begrip voor beperkte afschaling waar mogelijk, jammer dat reizigers niet geconsulteerd konden worden.

     

    Na de coronacrisis willen we mensen weer terug in het OV verwelkomen, in plaats van aankijken hoe het OV-gebruik zich zal ontwikkelen.

    Naast de al geplande investeringen, welke mogelijkheden ziet het College om reizigers weer enthousiast te maken voor het OV in onze provincie? Valt er bijvoorbeeld te denken aan een publiekscampagne of bepaalde kortingsacties?

    De Partij voor de Dieren begrijpt dat het nog niet zo ver is, maar denkt graag mee.

     

    Antwoord:

    Dank voor uw begrip voor de beperkte afschaling. De vervoerders zullen, als de coronasituatie dit toelaat, er alles aan gaan doen om reizigers weer te verleiden van het OV gebruik te maken. Zij zijn ook goed in specifiek op de reiziger gerichte marketing. Men was eerder al gestart met de landelijke  campagne “Het OV is OK” maar deze is vanwege aanscherping van de coronaregels weer stilgelegd. In de vervoerplannen per januari hebben we bewust gestuurd op een slimme afschaling, waarmee de basis van het netwerk overeind blijft. Ook dit moet helpen om reizigers straks weer te verleiden om gebruik te maken van het OV.

     

    De Biga Groep helpt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een werkplek en betekenisvolle dagbesteding. Waarom vervalt de gelijknamige halte in Zeist en wordt daarmee de afstand tot werk niet juist weer vergroot?

     

    Antwoord:

    De halte Biga Groep wordt inderdaad voortaan niet meer bediend. Dit komt doordat lijn 43 voortaan tot station Driebergen-Zeist rijdt en dus niet meer keert bij halte Biga Groep. Het traject in Zeist wordt overgenomen door lijn 58. Het alternatief voor 1 a 2 reizigers per dag (vóór de crisis) die van de halte Biga Groep gebruik maken is de halte Nepveulaan. Een omrijdroute langs deze halte voor bijvoorbeeld lijn 58 zou een onevenredige inzet van dienstregelingsuren betekenen en een onredelijk groot nadeel voor vele doorgaande reizigers.

     

     

Algemene stemmingen

Uitklappen Inklappen